Endast en av tio svenskar har koll på matsvinnet – Matsmart satsar på underhållande folkbildning med Deedster

PRESSRELEASE
29.09.20

Idag är det internationella matsvinnsdagen, instiftad av FN. Och dagen behövs. Enligt en färsk undersökning som Kantar genomfört på uppdrag av Matsmart vet inte nio av tio svenskar om att så mycket som åtta procent av världens växthusgasutsläpp kommer från matsvinn. Det är ungefär lika mycket som utsläppen från hela den globala modeindustrin.

Matsvinn står för en mycket stor del av världens växthusgasutläpp. Hela åtta procent av världens utsläpp kan härledas till att mat kasseras eller förstörs på vägen från åker till kompostkärl. Och hur stor påverkan som matsvinnet har på klimatet är alltså ganska okänt bland allmänheten. Men engagemanget hos svenskarna saknas inte.

Enligt undersökningen från Kantar tänker två av tre svenskar på klimatet när de handlar mat, och hela nio av tio gör redan, eller är positivt inställda till att göra något, för att minska sitt svinn.

-Det är kul att se att engagemanget verkligen finns där. Och jag tycker även att det finns något hoppfullt i själva matsvinnsfrågan. Svinn är ju “helt i onödan-utsläpp”! Ser vi bara till att vi inte tillverkar, köper och lagar mer än vi äter gör vi ju oss själva och planeten en jättetjänst. Och detta blir ju dessutom billigare, inte dyrare för oss, det är en sådan grym win-win för alla, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.

För att peppa folk att få koll på matsvinnsfrågan gör Matsmart en rad aktiviteter under veckan runt matsvinnsdagen. Den största är lanseringen av ett inspirerande quiz i samarbete med klimataktören Deedster:

– Med vår Saas-lösning Deedster Inside vill vi motivera fler att engagera sig i klimatfrågan och underlätta beteendeförändring genom att göra det enkelt och roligt att agera för klimatet. Matsmart är en underbar samarbetspartner för oss, då vi båda är företag som strävar efter att göra en rejäl skillnad för klimatet”, säger Monika Martinsson, en av Deedsters grundare.

– Det är klockrent att jobba med den här typen av plattformar som fångar upp och driver engagemang på ett underhållande sätt. Jag hoppas vi kan bidra till lite rolig folkbildning här! Avslutar Josefin.

Fakta Kantarundersökningen

Genomförandeperiod: juli 2020

Sverige totalt Kvinnor Män
Totalt antal svarande 1056 520 536

Andel med koll på matsvinnets klimatpåverkan

Totalt Kvinnor Män
Rätt svar (Står för ca 8-10 procent av världens växthusgasutsläpp) 12 % 10 % 14 %
Fel svar 34 % 35 % 34 %
Vet ej 54 % 55 % 52 %

Andel som tänker på klimatet när de handlar mat

Ja, alltid eller ibland 68 % 75 % 61 %
Nej, sällan eller aldrig 31 % 24 % 38 %
Vet ej 1 % 1 % 1 %

Andel svenskar som gör, eller kan tänka sig att göra något för att minska sitt matsvinn

Jag gör redan något 70 % 70 % 69 %
Jag kan tänka mig att göra något 25 % 28 % 23 %
Nej, jag kan inte tänka mig att göra något 5 % 2 % 8 %

Om Deedster
Deedster vill skynda på omställningen till en hållbar värld genom att få fler att agera för klimatet. Företaget erbjuder klimatdata och engagerat innehåll till konsumentplattformar som vill stärka sitt hållbarhetserbjudande, folkbilda och tillsammans med sina kunder göra en skillnad för klimatet.

Om Matsmart
Matsmart är en av de största och, enligt E-handelsbarometern, en av Sveriges mest populära e-handlare. På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som annars riskerar att bli svinn, på grund av t.ex. överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart startades med en insikt om hur galet mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader. År 2019 omsatte Matsmart 371 miljoner kronor.